آموزش کامپیوتر

روش های شناخت درگاه تقلبی به چه صورت است؟

چگونه بفهمیم درگاه پرداخت ایمن است؟

بارها از دوستان واطرافیان خود شنیده اید که تنها با یک خرید اینترنتی و یا حتی خرید یک شارژ تلفن همراه، فرد یا افرادی به رمز دوم کارت شما دسترسی پیدا کرده و پس از مدتی تمام موجودی شما برداشت می شود. و این به نام کلاهبرداری اینترنتی شناخته می شود. کلاهبرداری اینترنتی، موضوعی که دغدغه بسیاری از کاربران است و ما در این مقاله به شناخت درگاه های ایمن و روش های تشخیص درگاه پرداخت ایمن و تقلبی را یاد می گیریم.

درگاه پرداخت به عنوان یک سرویس مالی برای تجارت الکترونیکی شناخته می شود. درگاه های پرداخت اینترنتی برای انتقال پول، خدمات موبایل، پرداخت قبض و … مورد استفاده قرار می گیرد. درگاه پرداخت، نگرانی شما را از بابت نقل و انتقال مقادیر زیادی وجه نقد رفع کرده است و شما با خیال راحت می توانید تنها با یک کلیک، خرید خود را ثبت کرده و یا پرداخت های بین بانکی خود را اینترنتی انجام دهید. درگاه پرداخت در میزان زمان و هزینه کاربران صرفه جویی کرده و کاربری آسان آن سبب شده تا اکثر افراد از آن استفاده کنند، علیرغم تمامی نکات مثبت درگاه اینترنتی، این روش نگرانی های خاص خود را دارد.

درگاه پرداخت ایمن به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی می گردند:

درگاه پرداخت ایمن با مجوزPSP

این گونه شرکت ها خدمات پرداختی را به مشتریان ارائه می دهد. این شرکت ها با داشتن ضمانت نامه معتبر بانکی و زیر نظر شعبات بانک و در نهایت بانک مرکزی، پرداخت ها را ثبت و انتقال می دهند. پرداخت از طریق این درگاه ها هیچ گونه محدودیتی نداشته و تمامی امور پرداختی را می توان با این نوع درگاه ها انجام داد.

درگاه های پرداخت ایمن واسط

این گروه درگاه های پرداخت اینترنتی، نقش واسط داشته و زیر نظر یکی از گروه های درگاهی گروه اول یا همان درگاه های PSP فعالیت دارند.

بانک ها با قرارداد پیمان کاری

بانک هایی که به صورت مستقیم دارای درگاه اینترنتی PSP نیستند، می توانند زیر نظر بانک های درگاه PSP فعالیت داشته باشند و درگاه پرداخت اینترنتی خاص خود را داشته باشند.

وب سایت های زیادی هستند که با شبیه سازی صفحات پرداخت بانک ها، علاوه بر برداشت وجه کالا مورد نظر، اطلاعات بانکی فرد به طور کامل کپی شده و سپس تمامی وجه بانکی فرد از طریق همان وب سایت برداشت می شود. بسیاری از کاربران بخاطر نگرانی از امنیت خریدهای اینترنتی، معمولا کارتی را انتخاب می کنند که وجه زیادی در آن موجود نباشد و فرد به همان میزان خرید کند. اما گاهی اوقات ممکن است چند کارت نداشته باشید و یا طی یک معامله ای اینترنتی بخواهید وجه را انتقال دهید. پس بهتر است تمامی روش های شناخت درگاه ایمن را یاد بگیرید.

برای خرید اینترنتی باید یک سری اطلاعات مانند شماره کارت، رمز دوم، CVV2، صفحه کلید ایمن، تاریخ انقضای کارت و پست الکترونیکی وارد کنید. برای قدم اول شما باید از ایمن و معتبر بودن سایت مطمئن شوید. اصولا برندهای معتبر در زمینه های مختلف بسیار قابل توجه بوده و به سبب طرفداری و کاربرد آن ها در بین افراد رواج بیشتری دارد و اکثرا نام آن ها را شنیده اند. اما اگر سایتی نا آشنا بوده به آدرس آن دقت کنید. آدرس اینترنتی صفحه پرداخت سایت مورد نظر باید با افزونه https:// همراه با نماد قفل داشته باشد.

تشخیص درگاه تقلبی و درگاه های بانکی تقلبی

روش های بسیاری برای تشخیص درگاه پرداخت تقلبی و درگاه های بانکی تقلبی وجود دارد که در زیر به برخی از آنان اشاره می کنیم:

– بررسی URL صفحات پرداخت اینترنتی

URL به معنای آدرس صفحات اینترنتی است که معمولا در نوار بالای موتور جستجوگر نمایش داده می شود. هر صفحه URL خاص خود را داشته وشخص با دانستن آن، به اعتبار و ایمن بوده درگاه پرداخت پی می برد.

– عبارت shaparak.ir در آدرس URL صفحه پرداخت اینترنتی

این عبارت به عنوان جزئی ثابت برای نشان دادن سطح ایمنی درگاه پرداخت استفاده می شود.

– وجود https و نماد قفل سبز رنگ در ابتدای آدرس سایت اینترنتی

برای اطمینان از تشخیص درگاه تقلبی و درگاه های بانکی تقلبی، می توانید صفحه پرداخت اینترنتی را به روزرسانی کرده و در صورتی شماره ها در صفحه کلید مجازی تغییر نکند، صفحه پرداخت جعلی بوده و هم چنین می توانید برای اطمینان بیشتر یک بار اطلاعات کارتی خود را اشتباها وارد نمایید و اگر صفحه پرداخت جعلی باشد پیام ” تراکنش با موفقیت انجام شد” نشان می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا