آشپزیآموزش کامپیوتر

طرز تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر هزارلا

شیرینی دانمارکی از خیلی سال پیش جزو شیرینی های پرطرفدار بوده است. این شیرینی خوشمزه که می تواند در مجالس و میهمانی های مختلف سرو شود طرز تهیه آن چنان سختی هم ندارد و با یک دستور پخت مناسب می توانید به راحتی آن را در خانه تهیه کرده و نوش جان نمایید.

این شیرینی جزو شیرینی های خشک است و معمولا در مهمانی ها، اعیاد و مجالس سرو می شود. شما می توانید از این شیرینی خوشمزه، برای صبحانه و عصرانه استفاده کرده و آن را در کنار چای میل کنید.

در ادامه نتنها طرز تهیه شیرینی دانمارکی قنادیها به شما اموزش داده خواهد شد، بله به آموزش تمام روشهای تهیه شیرینی به همراه طرز تهیه کرم شیرینی دانمارکی پرداخته خواهد شد. با کلاس شیرینی پزی مجتمع فنی آریا تهران همراه باشید.

آموزش شیرینی دانمارکی

شیرینی دانمارکی جزو شیرینی های قدیمی و دوست داشتنی به شما می آید که در طول سالیان دراز تنوع زیادی در مدل پخت آن ایجاد نشده است. اما ممکن است در قنادی ها و شیرینی پزی های مختلف، قنادان دست به ابتکار زده و آن را در طرح ها و شکل های مختلف پخته باشند.

شیرینی دانمارکی از جمله شیرینی های پرطرفدار و خوشمزه است، اما باید گفت که متاسفانه پخت آن در بسیاری از قنادی ها از اصالت قبلی برخوردار نیست. به این صورت که پخت شیرینی دانمارکی اصیل باید به صورت کاملا ورقه ورقه و با چربی های سنتی صورت بگیرد اما به دلیل بازاری شدن تولید این محصول و متعاقب آن کمتر شدن زمان پخت و زحمت در قنادی ها، بافت شیرینی های دانمارکی در اغلب فروشگاه ها کیک مانند است.

اگر میخواهید شیرینی پزی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم کلاس شیرینی پزی آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

علت نام گذاری شیرنی دانمارکی

جالب است بدانیم که شیرینی دانمارکی مطلقا پیشینه دانمارکی ندارد بلکه صرفا چون قنادان اتریشی در کشور دانمارک استخدام شده بودند و دستورهای شیرینی فرانسوی را مورد استفاده قرار می دادند و بعد از مدتی این دستورها توسط شیرینی پز های دانمارکی که به سلیقه ی خودشان آن را کمی تغییر داده بودند به کشورهای دیگر منتقل شد، به همین دلیل این شیرینی با نام شیرینی دانمارکی معروف شد.

البته همانطور که از مسائل سیاسی، مذهبی باخبر هستید، بعدها به دلیل توهین به پیامبر مکرم اسلام، اسم اسن شرینی در ایران به شیرنی گل محمدی هم تغییر کرد.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی

طرز تهیه شیرینی دانمارکی

طرز تهیه شیرینی دانمارکی بسیار ساده و آسان است و شما می‌توانید آن را به راحتی در خانه نیز تهیه کنید. شیرینی دانمارکی را به اشکال متنوعی تهیه می‌کنند اما شکل ساده آن با تزئین کنجد از بقیه مرسوم‌تر است. برای درست کردن این شیرینی نیاز است که ابتدا خمیر شیرینی دانمارکی و بعد یک کرم مخصوص برای داخل آن آماده کرد. طرز پیچیدن شیرینی دانمارکی هم بسیار ساده است. کافی است خمیر را پهن کرده، از کرمی که آماده کردید روی آن بریزید، خمیر را از یک سمت رول کرده و بعد با یک چاقو تیز به قسمت‌ های مساوی تقسیم کنید. حالا آن را داخل سینی فر چیده و بپزید.

مراحل تهیه و پخت شیرینی دانمارکی

  • درست کردن خمیر
  • درست کردن کرم
  • پیچیدن و رول کردن
  • پخت

در ادامه به معرفی شیوه های مختلف طرز تهریه شیرنی دانمارکی یا همان گل محمدی خواهیم پرداخت.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی قنادیها

همانطور که گفته شد، شیرینی دانمارکی از شیرینی هایی است که در تولید آن نیاز به خمیر مایه داریم. ولی شکل پیچیدن خمیر آن است که آن را در هر جا متمایز نموده است.

در تهران تنها چند قنادی وجود دارند که شیرینی دانمارکی را به شکل اصیل آن و بصورت لایه لایه آماده می کنند. ولی در سایر جاها نیز پخت شیرینی دانمارکی حتما با استفاده از خمیر مایه است.

برای پخت و یادگیری طرز تهیه شیرینی دانمارکی قنادیها به مواد زیر احتیاج داریم.

مواد مورد نیاز تهیه خمیر شیرینی دانمارکی

  • آرد حدود ۷۰۰ گرم (همیشه مقداری آرد بیشتر در اختیار داشته باشید)
  • شکر ۱۶۰ گرم
  • تخم مرغ سه عدد
  • خمیر مایه ۳ قاشق غذا خوری
  • کره ۵۰۰ گرم یا بجای آن روغن مایع ۱ پیمانه
  • شیر ولرم یک پیمانه
  • زعفران دم‌کرده نصف قاشق غذا خوری (می‌توانید زعفران را از طرز تهیه شیرینی دانمارکی خانگی حذف کنید.)
  • نمک یک دوم قاشق چایخوری

مواد لازم برای کرم شیرینی دانمارکی

  • آرد ۸۵ گرم یا نشاسته ذرت ۱۰۰ گرم
  • شیر ۱ پیمانه
  • شکر ۲۲۰ گرم
  • گلاب ۱ پیمانه
  • وانیل ۱ قاشق چای‌خوری

پیشنهاد ویژه: اگر به کار در قنادی ها و یا راه اندازی یک شیرنی فروشی علاقمند هستد حتما از قیمت کلاس کیک پزی اطلاع پیدا کرده و در کلاس های آموزش شیرنی پزی آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید.

تهیه خمیر شیرینی دانمارکی

تهیه خمیر شیرینی دانمارکی

قبل از شروع این نکته را بگوییم که در بعضی دستورها شیرینی دانمارکی را با خمیر هزارلا درست می‌کنند، که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد. اما ما در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه خمیر اصلی را به شما آموزش بدهیم.

برای آماده کردن خمیر شیرینی دانمارکی ابتدا شیر، ۱ قاشق از شکر و خمیر مایه را داخل یک ظرف ریخته و با هم مخلوط کنید. سپس روی آن را پوشانده و به مدت ۱۰ دقیقه در جایی گرم مانند داخل کابینت یا داخل فر خاموش استراحت دهید تا خمیر مایه به عمل آید. هر زمان که روی مخلوط شما به اندازه نصف کل مواد کف ایجاد شد، می‌توانید از آن برای درست کردن خمیر استفاده کنید.

سپس تخم مرغ ها را به همراه سایر مواد به جز آرد و کره مخلوط کرده و بعد آرد را تا حدی اضافه می کنیم که مواد به دست نچسبند و خوب ورز می دهیم.

فراموش نکنید که، آرد را سه مرتبه الک کرده و در چند مرحله به کمک یک چنگال به خورد مواد خیس بدهید. آرد را تا جایی به مواد اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد.

خمیر را باز کرده و حالا کره را که بین دو لایه پلاستیک با وردنه باز کرده ایم روی نیمی از سطح خمیر می گذاریم و نیمه ی دیگر را روی آن برگردانده و روی آن را با پلاستیک می پوشانیم و آن را داخل یخچال گذاشته و برای نیم ساعت به خمیر استراحت می دهیم.

بعد از نیم ساعت خمیر را از یخچال خارج کرده و به همان شکل تا شده وردنه می کشیم و مجددا درخلاف جهت قبلی تا می کنیم و دوباره در یخچال استراحت می دهیم.

این کار را سه بار تکرار می کنیم و در مرحله آخر پس از وردنه کشی خمیر آن را به شکل های دلخواه برش زده و پس از استراحت مجدد در سینی فر آن ها را می پزیم.

کرم شیرینی دانمارکی خانگی

کرم شیرینی دانمارکی خانگی

مواد لازم برای تهیه کرم شیرنی دانمارکی خانگی بالا تر ذکر شد. تا زمانی که خمیر شما آماده می شود فرصت دارید کرم شیرینی را آماده کنید.

شیوه درست کردن کرم شیرینی دانمارکی

در این مرحله برای آماده کردن کرم خانگی شیرینی دانمارکی، آرد را داخل قابلمه کوچکی بریزید و شیر را کم کم به آن اضافه کنید. با همزن یا چنگال هم بزنید تا آرد کاملاً داخل شیر حل شود.

در مورد نشاسته نیز، نشاسته ذرت را با شیر سرد خوب مخلوط کنید زیرا اگر شیر گرم باشد نشاسته به صورت گلوله گلوله در کرم باقی می ماند. حالا شکر را به مواد بیفزایید و آن را روی حرارت ببرید.

سعی کنید در اواسط کار وانیل و گلاب را به مواد کرم اضافه کنید.

حرارت باید خیلی ملایم باشد و مدام مخلوط را هم بزنید وگرنه به سرعت مواد به کف قابلمه می چسبد بعد از رسیدن به غلظت مورد نظر وانیل را اضافه کنید و حرارت را خاموش نمایید. این مرحله در طرز تهیه کرم شیرینی دانمارکی به حوصله و صبر زیادی احتیاج دارد. اگر برای هم زدن مداوم کرم خسته شدید حتماً از کسی بخواهید که کار نیمه‌تمام شما را ادامه دهد و به هیچ عنوان دست از هم زدن نکشید.

این کار را تا جایی ادامه دهید که کرم شیرینی شما غلیظ و کش‌دار شود. بعد آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید کاملاً خنک شود.

در انتها روی کرم را با سلفون بپوشانید به طوری که هوا به آن نرسد تا زمانی که کرم کاملا سرد شود.

کرم شیرینی دانمارکی قنادی ها

در قنادی ها و یا حتی شیرینی های خانگی علاوه بر کرم فوق ممکن است از کرم پاتیسر هم برای شیرینی دانمارکی استفاده شود.

اگر به دنبال یک آموزش کامل و صفر تاصد برای دسر هستید کلاس آموزش دسرهای بین المللی مجتمع فنی آریا تهران را از دست ندهید.

پیچیدن شیرینی دانمارکی

پیچیدن شیرینی دانمارکی

پس از درست کردن خمیر و کرم شیرنی، وقتی حجم خمیر شما تقریبا دو برابر شد، روی یک سطح صاف آرد پاشیده و خمیر را روی آن قرار دهید. مجدداً برای دو سه دقیقه خمیر را ورز دهید تا هوای داخل آن خارج شود.

پس از این کار، حالا به کمک یک وردنه شیرینی‌ پزی خمیر را به قطر ۵ میلی‌متر باز کنید. خمیر باید به شکل مستطیل باز شود پس اگر اطراف آن نامرتب بود دور خمیر را با کاردک یا چاقو برش دهید.

حالا وقت استفاده از کرم شیرینی است. کرم را روی لبه خمیر ریخته و آن را به کمک یک قاشق در سرتاسر لبه خمیر بمالید. میزان استفاده از کرم در تهیه و پخت شیرینی دانمارکی کاملاً سلیقه ای بوده و به ذائقه شما بستگی دارد.

پس از مراحل فوق وقت رول کردن خمیر است. خمیر شیرینی را از همان قسمتی که کرم ریختیه اید به اندازه سه دور رول نمایید. بعد از سه دور رول کردن خمیر را از انتهای رول سوم برش بزنید و همین کار را برای باقیمانده خمیر تکرار کنید.

در این مرحله می بایست خمیر رول شده را با استفاده از کاردک یا چاقو به قسمت‌های کوچک‌ تر تقسیم کنید. اندازه ۵ تا ۷ سانتی‌ متری برای شیرینی دانمارکی نرمال است. سعی کنید شیرینی‌ ها را یک اندازه برش بزنید.

البته این روش از برش برای شیرینی دانمارکی معمولی است. و شیوه رول کردن شیرینی دانمارکی ها فانتزی متفاوت است که می توانید این نوع رول کردن را در فیلم آموزش شیرینی پزی مشاهده کنید.

دوره آموزش کیک کافی شاپی برای علاقه مندانی است که میخواهند انواع کیک ها از جمله کیک های کافی شاپی را آموزش دیده و وارد بازار کار شوند!

پخت شیرینی دانمارکی

آخرین مرحله در طرز تهیه شیرینی دانمارکی مربوط به پخت است. برای پخت شیرینی دانمارکی متناسب با تجهیزاتی که دارید می توانید از دو روش زیر استفاده کنید.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی در ماکروفر و فر

برای تهیه شیرینی دانمارکی در فر و ماکرو فر، کف سینی فر و ماکروفر، کاغذ روغنی پهن کنید. بهتر است روی کاغذ را هم مقداری کمی چرب نمایید. شیرینی‌ ها پیچیده شده را با فاصله کنار هم بچینید. روی آن‌ها را با پارچه بپوشانید و برای نیم ساعت دیگر به خمیرتان استراحت دهید. در همین حین فر را روشن کرده تا به دمای ۱۸۰ درجه برسد.

برای زیبا تر شدن شکل ظاهری شیرینی ها، ترکیبی از زرده تخم‌ مرغ، وانیل و زعفران آماده کرده و پس از استراحت دوم خمیر آن را به کمک یک برس روی شیرینی‌ ها رومال کنید. در این مرحله می‌توانید از مقداری کنجد، خلال پسته، خلال بادام و یا حتی مغز آفتاب‌گردان و شکلات و شکر برای تزئین روی شیرینی استفاده کنید. البته در ادامه در مورد شیرینی دانمارکی شکلاتی و شکری توضیح می دهیم.

پس از مراحل قبل؛ شیرینی‌ های دانمارکی را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه داخل فر که درمای آن به ۱۸۰ درجه رسیده قرار دهید تا فرایند پخت آنها طی شود.

اگر دوست دارید می‌ توانید بعد از پخت و خنک شدن شیرینی دانمارکی خانگی، کمی شربت با زعفرانی خنک شده روی آن بمالید. این مرحله در دستور طرز تهیه شیرینی دانمارکی کاملا اختیاری است.

این شیرینی کاملا سنتی می باشد و مراحل پخت آن نیاز به حوصله و زمان کافی دارد.

اگر ماکروفر شما مجهز به کانوکشن می باشد می توانید برای پخت شیرینی دانمارکی از آن استفاده نمایید.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر

خمیر شیرینی دانمارکی را در توستر نیز می توانید با دمای صد و پنجاه درجه سانتیگراد بپزید و سپس پنج دقیقه آن را گریل کنید.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی بدون خمیر مایه

شیرینی دانمارکی اصولا یک شیرینی با پف فراوان با اتکا به خمیر مایه است. پس اگر می خواهید آن را بدون خمیر مایه تهیه کنید نتیجه ی دلچسبی نخواهید داشت.

تنها راه استفاده از خمیر هزار لاست که تهیه ی خمیر هزار لا حوصله و وقت بیشتری می طلبد اما می توان آن را به صورت آماده از فروشگاه های معتبر تهیه کرد.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر هزارلا

شیرینی دانمارکی یک تفاوت عمده با شیرینی هایی که با خمیر هزار لا تهیه می شوند دارند و آن وجود خمیر مایه در خمیر آن است.

در خمیر هزار لا خمیر مایه وجود ندارد و به همین دلیل این خمیر را می توان بصورت آماده از فروشگاهها تهیه کرد و پس از برش و قرار دادن کرم در میان آن بعنوان شیرینی دانمارکی سرو نمود ،اما باید بدانید که طرز تهیه ی این دو نوع خمیر کاملا با یک دیگر متفاوت است.

پیشنهاد ویژه: شما می تواند علاوه بر یادگیری انواع شیرینی در دوره های آموزش آشپزی آموزشگاه آریا تهران شرکت کرده تا علاوه بر شرکت در کلاس آشپزی، مدرک بین المللی دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا تماس بگیرد. ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۴ الی ۶

طرز تهیه شیرینی دانمارکی پنیری

طرز تهیه شیرینی دانمارکی پنیری

در این نوع شیرینی می توانید به جای کرم مخصوص شیرینی دانمارکی از کرم پنیری استفاده نمایید.

برای تهیه شیرنی دانمارکی پنیریبه مواد زیر احتیاج دارید:

پنیر خامه ای هم دمای محیط صد گرم

پودر قند دو قاشق غذا خوری

کمی رنده ی پوست لیمو ترش و چند قطره آب لیمو ترش تازه

همه مواد را خوب با هم مخلوط  نموده داخل خمیر بگذارید.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی شکلاتی

طرز تهیه شیرینی دانمارکی شکلاتی

برای تهیه شیرنی دانمارکی شکلاتی میتوان درمرحله ی اول و قبل از اضافه کردن آرد با سایر مواد حدود پنجاه گرم از مقدار آرد را کم نمود و بجای آن از همان مقدار پودر کاکائو استفاده کرد.

همچنین در انتهای کار رویه خود شرینی دانمارکی را با شکلات تزئیین کرد.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی شکری

طرز تهیه شیرینی دانمارکی شکری

برای تهیه ی این مدل شیرینی دانمارکی تمام مراحل را مثل سایر مدل ها انجام می دهید و در مرحله ی آخر بجای رومال با زرده و شیر روی شیرینی ها، شکر دانه درشت بپاشید.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی بازاری

در واقع تهیه ی شیرینی دانمارکی با تمام روش ها رسپی تقریبا مشترکی دارد اما گاهی بصورت سلیقه ای مراحلی از کار تغییر می کند. مثلا در روش طرز تهیه شیرنی دانمارکی بازاری، بعد از گذاشتن کرم مخصوص که می بایست در آن مرحله خمیر را باز کرده و کرم را با کمی فاصله روی خمیر ریخته و طرف دیگر خمیر را روی آن بر گرداند، باید سریع با چاقو خمیر را برش داده و با فاصله روی سینی فر چید، تا پس از رو مال کردن شیرینی و طی زمان استراحت در فر قرار داد.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی با ماست

با استفاده از ماست در رسپی و حذف نمک شیرینی ترد تری خواهید داشت. به این صورت که مقدار شیر را در رسپی اصلی نصف کنید و بجای آن نصف شیری که حذف نموده اید به همان مقدار از ماست استفاده کنید.

آموزش بیش از ۴۰ نوع باقلوا و همینطور دستور پخت باقلوای ترکیه ای در آموزش باقلوا آموزشگاه آریا تهران!

طرز پیچیدن شیرینی دانمارکی

در واقع پیچیدن شیرینی دانمارکی در چند مرحله باید صورت بگیرد تا پس از پخت شیرینی حالت ترد و لایه لایه بگیرد.

چند مرحله ای بودن این کار به این دلیل است که کرم مابین لایه های های خمیر قرار بگیرد و وجود خمیر مایه در خمیر موجب می شود که لایه های نازک خمیر به خوبی پف کنند و شیرینی ترد شود.

پیچیدن خمیر در سه مرحله انجام می شود و پس از هر مرحله خمیر باید در پوشش سلفون و در یخچال به مدت بیست الی سی دقیقه استراحت نماید.

پیشنهاد ویژه: آموزش دکور کیک به صورت حرفه ای با بهترین مواد و ابزار های شیرینی پزی در دوره آموزش دکور کیک آریا تهران.

انواع شیرینی دانمارکی جدید

انواع شیرینی دانمارکی جدید

برای آشنایی و یادگیری انواع شیرینی دانمارکی جدید حتما در دوره های حضوری و آنلاین آموزشگاه شیرینی پزی آریا تهران شرکت کنید. کلاس شیرینی پزی با مدرک بین المللی. آموزش بیش از ۳۰ نوع شیرینی.

فیلم آموزش شیرینی دانمارکی

فیلم اموزش شیرینی دانمارکی اصل به زودی در این بخش قرار داده خواهد شد.

اگر به یادگیری طرز تهیه شیرینی ها مختلف علاقمند هستید حتما مقالات آموزشی، طرز تهیه شیرینی شکری برای نوروز و طرز تهیه شیرینی لطیفه با مایکروفر را مطالعه کنید.

سوالات متداول:

چرا در پخت شیرینی دانمارکی باید از این کره استفاده کرد؟

قطعا استفاده از کره باعث نرم تر و خوشمزه تر شدن شیرنی شما می شود. برای این منظور استفاده از کره مخصوص خمیر دانمارکی کهدرجه‌ی ذوب بالائی دارد، توصیه می شود.

شیرینی دانمارکی برای کشور دانمارک است؟

خیر. از آنجا که قنادان اتریشی در کشور دانمارک استخدام شده بودند و دستورهای شیرینی فرانسوی را مورد استفاده قرار می دادند، شیرینی پز های دانمارکی دستور پخت شیرنی را به سبک خود تغییر داده و به سایر کشورها معرفی کردند. به همین دلیل این شیرینی با نام شیرینی دانمارکی معروف شد.

می توان شیرینی دانمارکی را بدون خمیر مایه درست کرد؟

بله شدنی است. اما شیرینی دانمارکی اصولا یک شیرینی با پف فراوان با اتکا به خمیر مایه است. پس اگر می خواهید آن را بدون خمیر مایه تهیه کنید نتیجه ی دلچسبی نخواهید داشت.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا