زیبایی

حکم شرعی ژلیش ناخن

ژلیش ناخن ، با توجه به این که امروزه تمایل افراد به زیبایی دست ها و ناخن ها زیاد شده است مراجعه عظام در این مورد به سوالات پایخ دادهاند و حکم آن را در زمینه غسل و وضو هر یک جداگانه اعلام نموده اند.

ژلیش روی ناخن طبیعی را فرا می‌گیرد و با بلند شدن ناخن نیاز به ترمیم دارد و به همین دلیل مراجع شرع هر یک بنا به مصلحتی که می‌دانند حکم خود را اعلام نموده اند.

پیشنهاد ویژه »»  کاشت ناخن با تخفیف استثنایی در مرکز زیبایی ندای سلامت

حکم شرعی ژلیش ناخن مکارم شیرازی

بسمه‌تعالی

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.

پیشنهاد ویژه »»  هایفوتراپی تحت نظر بهترین متخصصین هایفو در تهران

حکم شرعی ژلیش ناخن صانعی

ج) کاشت ناخن به خودی خود مانعی ندارد، اما برای وضو و غسل بايد آنچه مانع از رسيدن آب به بدن است، برداشته شود، ولی چنانچه برداشتن مانع، دارای حرج و مشقّت شديد باشد، برداشتن لازم نيست و وضو و غسل به صورت جبيره‌ای صحيح است.

پیشنهاد ویژه »» تزریق بوتاکس در بهترین کلینیک بوتاکس در تهران

حکم شرعی ژلیش ناخن آیت اله خامنه ای

بسمه‌تعالی

کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.

در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد.

در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛

اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

حکم شرعی ژلیش ناخن سیستانی

بسمه‌تعالی

سلام علیکم

غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی‌شود.

حکم شرعی ژلیش ناخن امام خمینی

از آن جا که مسأله کاور ناخن و همچنین کاشت آن امر جدیدی است و در سال های اخیر مطرح شده و گسترش یافته است، در باره آن از امام خمینی (س) فتوایی تحت این عنوان در اختیار نمیباشد؛

ولی در فتاوای امام خمینی مواردی وجود دارد که از آن میتوان حکم کاور و کاشت ناخن را به دست آورد؛

نظیر عمل زیبایی بینی که امام معتقدند: اگر جرّاح زن باشد و موجب ضرر هم نشود مانع ندارد. (استفتائات امام خمینی؛ ج 10، ص 396)؛

و یا مثل وصل کردن زن موی دیگری را بر موی خویش که فتوا به جایز بودن آن داده شده است. (ر.ک: العروة الوثقی مع تعالیق الإمام الخمینی؛ ص: 969 ، مسأله 46)

از این موارد معلوم می گردد : در نظر امام خمینی (س) ایجاد مانع در اعضای غسل و وضو، هر چند که بدون ضرورت و از روی اختیار باشد جایز است. اما وظیفه چنین شحصی نسبت به وضو و غسل چنین است:

1- در صورتی که کاور و یا ناخن مصنوعی قابل برداشتن نباشد یا مشقتی غیر قابل تحمل داشته باشد و یا ضرر و آسیب قابل توجه به بدن برساند حکم جبیره جاری است و غسل و وضوی جبیره کفایت می کند.

اگرچه بهنر است علاوه بر وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم بکند : «لو کان مانع علی البشرة ولا یمکن إزالته کالقیر ونحوه یکتفی بالمسح علیه، والأحوط کونه علی وجه یحصل أقل مسمی الغسل، و أحوط من ذلک ضم التیمم» ؛

اگر روی پوست بدن مانعی مثل قیر و مانند آن باشد و از بین بردن آن ممکن نباشد، دست کشیدن روی آن کفایت میکند و احتیاط مستحب ان است که این دست کشیدنطوری باشد که حداقل مصداق شستن حاصل شود و احتیاط بیشتر ضمیمه کردن تیمم به آن است. ( ترجمه تحریر الوسیله، ج1، ص 23، م 9)

2- هرگاه برداشتن آن بدون آسیب وارد شدن به بدن و بدون حرج و مشقت ممکن باشد، هرچند با صرف هزینه ی ممکن، برداشتن آن برای تحصیل طهارت لازم است و غسل و وضوی جبیره ای صحیح نیست و کفایت نمی کند.

(ر.ک: العروة الوثقی مع تعالیق الإمام الخمینی؛ ص 129؛ تحریرالوسیلة؛ ج 1، فصل فی وضوء الجبیرة، مسأله 9)

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

منبع »  سایت https://www.nedayesalamat.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا